söndag 19 april 2026

Info från Årsmötet mm

 Hej i vårsolen!

Precis som i trädgården och livet i övrigt jobbar Korskrogs Byaråd just nu för en trevlig sommar vilket återigen innebär att planera för en Sommarfest tillsammans med Lönsås Byalag.

Utöver det har vi genomfört Årsmöte och styrelsemöte samt arbetar för en lugnare trafiksituation och kommunalt vatten i Korskrog. Det kommer snart ett mailutskick till maillistan angående trafiken, om du INTE fått det så och vill läsa om trafiksituationen så maila till KorskrogsByarad@gmail.com.

På Årsmötet informerade Anders Bengtson från Motala Kommun om att det finns möjlighet att få finansiering av Postkodlotteriet till grannskapsinvesteringar. Han berättade om ett samhälle som hade fått en boulebana finansierad av Postkodlotteriet: 50 kkr för själva byggandet, 5 kkr till klot och5 kkr till själva invigningen, så totalt 60 kkr. Frågan ställdes på Årsmötet om korskrogsborna öskar något liknande till Korskrog. Förslag som då kom upp var:
· Frisbeegolfbana 
· Promenadspår 

Hör gärna av dig om du har idéer om "grannskapsinvesteringar", andra förbättringsförslag eller om du kan tänka dig att hjälpa till med något för Korskrog!

 

mvh / Styrelsen 

lördag 14 februari 2026

Årsmöte och kampen för Kommunalt vatten!

 

Årsmöte 24/2 kl 19 i Lönsåsgården

Vi kommer att fokusera på Trafiksituationen i Korskrog och Kommunalt vatten och har med oss en gäst från Motala Kommun.

Anmäl dig senast 15/2, ange hur många ni kommer och om det finns behov av specialkost så att allt blir rätt med smörgåstårtor och fika!

 

Kommunalt vatten

Vi tänker göra en förnyad insats för att vi ska få kommunalt vatten i Korskrog och behöver hjälp av alla i Korskrog som anser sig ha dåligt vatten!

  • Nr 1: Om du anser att din fastighet har dåligt vatten i brunnen så beskriv det i ett mail till korskrogsbyarad@gmail.com; smak, lukt, utseende etc tillsammans med fastighetsbeteckning och om ni är flera fastigheter på samma brunn. Det gäller oavsett om du har rening eller inte idag, tycker du att vattnet är dåligt i brunnen så hör av dig!
  • Nr 2: Om du anser att din fastighet har dåligt vatten i brunnen så felanmäl det till Motala Kommun en gång i veckan via nätet (https://www.motala.se/kommun-och-politik/dialog-och-synpunkter/felanmalan/) eller kommunens app. Du kommer att få blandade ickerelevanta svar typ "du kan inte felanmäla för det finns inte kommunalt vatten i Korskrog" men strunta i det och gör en ny felanmälan nästa vecka igen, kanske när du vattnat blommorna. Motala Kommun tycker sig fortfarande inte få tillräckliga klagomål från Korskrog på vattnet för att det ska uppfattas som ett problem.

Vi har ju funderat på vad vi ska göra för årets bygdepeng och nu tänker vi att om tillräckligt många beskriver sitt dåliga vatten i mail (Nr1 ovan) så kanske Byarådet ska finansiera vattenprover för de allra sämsta brunnarna så att vi har svart på vitt vilken vattenkvalitet vi egentligen har i Korskrog? Vi diskuterar igenom det på Årsmötet och tar beslut då.

 


Med vänlig hälsning / Styrelsen i Korskrogs Byaråd

måndag 13 oktober 2025

Hösthälsning

 Nu när det är höstlikt ute kan man fundera på vad vi har gjort i år egentligen...

  • 4e mars hade vi årsmöte med tillhörande smörgåstårta och inte minst gäster; i år var det Svenska Lottakåren som pratade om hemberedskap
  • Moa och Qvintus ordnade med plåttak till anslagstavlan så den ska klara sig lite längre
  • 16e aug genomfördes sommarfesten i Lönsåsgården tillsammans med Lönsås Byalag, tack ni som hjälpte till (bl.a. Camilla och Andreas m.fl.)
  • 30e sep hade vi HLR-utbildning på den nyuppsatta hjärtstartaren, både utbildning och hjärtstartare skänktes av Röda Korset, skyltar är snart på väg upp och den är registrerad i hjärtstartarregistret
Utöver det har vi bl.a. arbetat med trafikfrågan (Mats) och annat styrelsearbete för att möjliggöra allt ovanstående

Vad vill du att vi ska ordna med framöver? Ta kontakt med styrelsen!

Med vänlig hälsning / Styrelsen (Christina, Karin, Tomas, Agneta, Moa)

P.S. Om vi får en pulk-vänlig vinter kanske det blir en spontan ”Grill & Hill” i mellandagarna?
P.P.S. Det är dags för berättigade ungdomar att söka till Hultgrenska fonden!
 

 


söndag 1 juni 2025

Styrelsemöte och planering för Sommarfest -25

 Hej!

Sedan sist har vi haft styrelsemöte samt planeringsmöten med Lönsås Byalag för att planera inför Sommarfesten i Lönsåsgården 16/8 kl 13-16. Vi hoppas förstås på lika många besökare som förra året och om du kan tänka dig att hjälpa till någon/några timmar så bjuder vi på fika.

Vi har även fått en hjärtstartare donerad av Röda Korset i Motala så nu pågår planering för montering samt HLR-kurs.

 

Vi hörs & ses! 

Info från Årsmötet mm

 Hej i vårsolen! Precis som i trädgården och livet i övrigt jobbar Korskrogs Byaråd just nu för en trevlig sommar vilket återigen innebär at...